Sökoptimering

Vad är sökoptimering? (SEO)

Sökoptimering hjälper dig och din webshop att synas så högt upp som möjligt bland de organiska (ej betalda) sökresultaten. Majoriteten av all trafik går genom sökmotorn Google, men även Bing och Yahoo.

Med en bra sökoptimering ökar du chansen att folk hittar din webshop med hjälp av bland annat nyckelord och beskrivningar. Sökmotorer räknar redan ut en del själv men behöver hjälp för att göra din webshop unik bland sökresultaten. Av innehållet på din sida väger titlar, rubriker och så kallade "meta-taggar" mer än brödtexten.

Nedan hittar du det du kan hantera i HC Order för att förbättra din sökoptimering.

Titel taggen

Titel taggen på en sida är den som visas i fliken på din webbläsare. En titel ska både vara tydlig för besökaren och innehållsrik för sökmotorerna. Den ska innehålla en kort beskrivning av sidans innehåll där besökare/sökmotor kan relatera till innehållet. En titel bör inte vara längre än 65-75 tecken.

Tänk på att ha unika titlar för alla sidor.

SEO: Beskrivning

SEO Beskrivningen som också är känd för Meta Description innehåller en kort beskrivning av sidans innehåll. Finns en SEO beskrivning så syns denna i sökresultaten och Google markerad de relaterade sökorden i din sökning. Beskrivningen används som sökmarknadsföring där den drar läsare från resultaten till din webshop. Beskrivningen bör inte innehålla mer än 160 tecken.

SEO: Nyckelord

SEO Nyckelord även kallad Meta Keywords används för just nyckelord och för att hitta specifika ord relaterade till din sida. 

URL länkar

URL länken är den väg din besökare använder sig av när den ska komma till din webshop. Här är det viktigt att hålla relevans och läsbarhet. Nedan ser du ett klassiskt exempel på hur en länk som inte är SEO-anpassad kan se ut: 

http://www.hcbs.se/page?id=45678

Att förstå vart denna länk leder till är oläsbart för både besökare och sökmotorer. Nu vill vi att innehållet i länken ska vara relaterat med innehållet på sidan. Nedan ser du hur det skulle se ut om sidan innehåll kontaktuppgifter för vårt företag:

http://www.hcbs.se/sidor/kontakta-oss

Tänk på att inte använda äåö, specialtecken och mellanrum i din länk. Separera ord med "-" och sidor med "/" tecken.

Rubriker

Varje sida/kategori och produkt har en rubrik. Detta finns i olika storlekar. Det finns två att tänka extra mycket på vid sökoptimering. Den första är H1 (Header 1) och är störst, denna rubrik är den viktigaste av alla och denna prioriterar sökmotorerna. Det bör endast finnas en per sida och ligga högst upp. Nästa är H2 (Header 2) och ska ligga under H1 och är nivån under, denna kan man ha flera av.